Megasportcomplex van 16.000 vierkante meter moet verrijzen in de Vogelwijk: ‘Revolutionair idee’

22 Haagse clubs willen samen een megasportpark bouwen aan de Laan van Poot. Daar moeten ze nog wel 35 miljoen euro voor zien los te krijgen. ,,Dit is een revolutionair idee.”

Het gigantische complex – in totaal 16.000 m2 – zou er in 2025 moeten staan. Dat is in ieder geval waar de initiatiefnemers op hopen. Deze ochtend presenteerden ze op het huidige sportpark op dezelfde locatie een doortimmerd plan aan sportwethouder Hilbert Bredemeijer.

Het is de bedoeling dat het gebouw straks twee lagen telt, waar alle mogelijke Haagse sporters – van krachtsporter tot turner en tafeltennisser – gebroederlijk naast elkaar spelen. Het ontwerp voorziet onder meer in een turnhal, een grote wedstrijdzaal voor handballers en een atletiekhal. Het ontwerp is getekend door het bekende Haagse architectenbureau Braaksma & Roos.

Dat al die takken van sport samen optrekken is ‘revolutionair’, zei Ellis van der Weerden, bestuurslid van de Atletiekunie. ,,Want van nature gaan clubs de competitie aan met elkaar aan. Je hebt de roden en de blauwen en als je die bij elkaar zet, wordt dat geen paars. De samenwerking die je hier ziet is ongekend.” Met een knipoog naar de wethouder: ,,Dan is 35 miljoen een schijntje.”

Bijna 20 jaar wachten
De kiem van het plan ligt bij Haag Atletiek. Die vereniging zit al bijna 20 jaar zonder indoor atletiekhal. Voorheen trainden ze in het Houtrusthallen, maar die werden in 2002 gesloopt. In de Sportcampus in het Zuiderpark zou een vervangende accommodatie komen, maar dat is nooit gebeurd. Nu moeten de sprinters in de winter – als het te koud is om buiten te trainen – helemaal naar Naaldwijk.

Handbalvereniging Hellas haakte aan. ,,Onze hal is verouderd, dus wij waren ook toe aan iets nieuws”, vertelt Anneke van Zanen, voormalig topspeelster van die club en tegenwoordig voorzitter van NOC•NSF. En zo werden het er steeds meer, nu dus al 22. Pierre Heijnen, oud-wethouder in deze stad en voorzitter van Haag Atletiek: ,,Heel veel verenigingen zitten met verouderde gebouwen. Als we samen optrekken, besparen we geld en ruimte.” De clubs gaan voorzieningen delen, zoals de bar. En als ze vertrekken uit hun eigen gebouwen, komt er kostbare grond beschikbaar, die hard nodig is om extra woningen te bouwen, waar een groot tekort aan is in de stad, aldus Anne van der Kooi van de Stuurgroep Sportpark Laan van Poot.

Voordat het zover is, moeten er nog wel wat hindernissen worden genomen. Allereerst is er dus een flinke som geld nodig: 35 miljoen. Verder moet er een vergunning komen om te mogen bouwen aan de rand van een kwetsbaar natuurgebied. Van der Kooi: ,,En er zal meer verkeer komen, daar moeten we een oplossing voor bedenken, zoals deelscooters.” Ook moeten de leden van alle clubs nog instemmen met het plan. Heijnen van Haag Atletiek: ,,Die willen weten wat het betekent voor hun eigen identiteit en of de contributie omhoog gaat.” Maar dat komt wel goed, verwacht hij.

‘Eigen plekje’
Anneke van Zanen van Hellas: ,,Het is belangrijk dat we bijvoorbeeld in de kantine allemaal ons eigen plekje krijgen. Elke club heeft een soort nestgeur. Je wil foto’s van je toppers ophangen en je vieze kleren ergens neergooien.”

De gemeente gaat het plan de komende tijd goed bekijken, liet wethouder Bredemeijer weten. ,,Ik hoop van harte dat dit een succes kan worden. Dit is goed voor de sport, van amateur tot Olympiër.”

Lees hier het hele artikel in het AD: https://www.ad.nl/den-haag/megasportcomplex-van-16-000-vierkante-meter-moet-verrijzen-in-de-vogelwijk-revolutionair-idee~a38d37fd/

TIJDSTRAFFEN IN SLOTFASE WORDEN HELLAS FATAAL
Wij nodigen u uit... ALV