Nieuwe doelman Paul Vis blinkt uit bij Hellas

Den Haag – De laatste jaren stonden de duels tussen de handballers van AJ Sports/Hellas en Arbo/Rotterdam steeds bol van de spanning. Dit keer was de Haagse ploeg echter veel te sterk. Na de 21-10 ruststand won het team van coach Hans van Dijk met 35-28.

Hellas heeft de ambitie uitgesproken dit seizoen bij de eerste twee ploegen van de eredivisie te willen eindigen. Die eindklassering geeft recht op deelname aan de nacompetitie met zicht op een plaats in de prestigieuze BENE-League. De start van het seizoen was met twee verliespartijen en één overwinning een tikkeltje stroef. Tegen Rotterdam lieten de Hellenen zien, dat hun plannen voor die toppositie serieus moeten worden genomen.

Vanuit een solide verdediging overrompelde Hellas in de eerste helft de tegenstander volledig. Het centrale middenblok was nauwelijks te passeren. Het ontbrak de Rotterdammers aan voldoende creativiteit om er een passende oplossing voor te vinden. Een hoofdrol was weggelegd voor doelman Paul Vis. De Westlander kwam begin dit seizoen over van Quintus en kreeg tegen Rotterdam een basisplaats. Direct vanaf het begin greep hij zijn kans en groeide uit tot de uitblinker van de Haagse formatie.

BEWAKING

In aanvallend opzicht liet aanvoerder Loek van Bergen en Hengouwen zich nadrukkelijk gelden. Hij scoorde makkelijk, strooide met listige passjes en zette de lijnen uit. Coach Danny Baijens van Rotterdam onderkende het gevaar en liet de uitblinkende Hagenaar een persoonlijke bewaking geven. Dat bood Ubbo Starrenburg (8x) vanaf de rechteropbouw en  Donny Vink (6) de gelegenheid het scoren over te nemen. Ook Thierry van Zundert maakte met zijn tomeloze inzet en fraaie acties indruk.

JUISTE ENERGIE

Na de rust moest Loek van Bergen en Henegouwen naar de kant met een liesblessure. Dat vergde omzettingen, maar Hellas bleef duidelijk de bovenliggende partij. De Haagse aanvoerder: ,,Wij hebben de wedstrijd met de juiste energie benaderd. Dat was vooral goed te zien in de eerste helft. We hebben zestig minuten vol beleving gespeeld. Dat heeft geresulteerd in twee verdiende punten. De blessure is niet zo ernstig. Volgende week ben ik er weer bij. Het was meer uit voorzorg.”

Met de grote voorsprong bij de rust kon coach Hans van Dijk in de tweede helft  experimenteren en ook zijn wisselspelers binnen de lijnen brengen. Daardoor ging het ritme er  uit, maar de thuisclub kwam geen moment in gevaar. Ondanks de makkelijk scorende Johannes Rehbein (totaal veertien keer trefzeker) kwam Rotterdam niet in de buurt van de Hagenaars.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (9), Ubbo Starrenburg (8), Donny Vink (6), Wessel Coster (3), Thierry van Zundert (3), Robin Nagtegaal (2), Ricardo Holman (2), Pim van Starrenburg, Troy Oranje en Quinton Hofstra.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend