QUINTUS EEN MAATJE TE GROOT

DAPPER HELLAS MAG EVEN HOPEN OP GOED RESULTAAT

Den Haag – In het algemeen zijn derbys niet om aan te zien. Gelukkig maakte het duel tussen de streekrivalen Hellas en Quintus een uitzondering op die regel. Beide ploegen toonden veel inzet en lieten bij vlagen uitstekend handbal zien. Overeenkomstig de stand op de ranglijst wonnen de Westlanders overtuigend met 24-33.

Het blijven altijd merkwaardige en vooral onvoorspelbare wedstrijden tussen de kemphanen uit Den Haag en Kwintsheul. Om die reden durft niemand zich aan een voorspelling te wagen. Aanvankelijk leek ook nu weer de stand op de ranglijst geen graadmeter. Hellas, puntloos onderaan in de eredivisie, opende zelfs brutaal met een voorsprong tegen het hoger geklasseerde Quintus: 1-0, 2-1 en 3-2. De toeschouwers gingen er eens even goed voor zitten. Dit zou dus toch weer een spannend avondje kunnen worden.

Het was echter snel afgelopen met de dadendrang van de thuisclub. De Heulenaren stelden met flitsend spel binnen tien minuten orde op zaken. Door fraaie treffers uit de snelle tegenaanval schoten Lex Dofferhoff, Alex Koop en Luuk Obbens hun ploeg naar de 5-11 voorsprong. In die fase was er ook een hoofdrol voor cirkelloper Frank Meeuwisse, die in de basis begon en een puike partij speelde. Herhaaldelijk werd hij subtiel aangespeeld door opbouwer Rens Reijgersberg, die later ook Karim Tamim steeds knap wist te vinden.

Bij Hellas kwam het gevaar vooral van Wessel Coster, die er zowel aanvallend als verdedigend bovenuit stak. Hij kreeg al snel twee keer een tijdstraf van de voortreffelijk leidende scheidsrechters Ferry van de Beek en Niels Egberts. ,,Toen moest ik wat voorzichtiger worden, anders vloog ik er meteen in de eerst helft al met rood uit,” verklaarde de uitblinker zijn ingehouden spel in het vervolg van de tweestrijd.

Quintus hield vervolgens het tempo hoog en vooral de combinaties die over drie, vier schijven liepen, waren een lust voor het oog. ,,Zo zie ik de ploeg graag spelen. Veel druk op de dekking van de tegenpartij en er snel uitkomen. Dat hebben ze vandaag prima gedaan,” toonde coach Eelco Overkleeft zich tevreden.

De 11-18 ruststand was een terechte afspiegeling van de juiste krachtsverhoudingen. Opvallend was dan ook, dat het sterke optreden van Quintus in het tweede bedrijf geen vervolg kreeg. Integendeel zelfs, want de eerste periode was voor de Hellenen. Onder aanvoering van de sterk schietende Tom Visser begon de thuisclub aan een inhaalrace. Visser schoot driemaal raak, Ubbo Starrenburg kegelde de bal precies in de kruising (zou hij veel meer moeten doen met zo’n schot), Jeffrey Zevenbergen passeerde de verraste doelman Marco Woltersom met een listig balletje en plotseling was het 20-22. De Haagse fans veerden op. Zou het dan toch?

Niet dus, want de Haagse coach in Westlandse dienst, Eelco Overkleeft, bracht direct zijn basisteam weer binnen de lijnen. In hetzelfde hoge tempo van de eerste helft was het even later al weer 20-25 en 21-26. Toen Sven Hemmes, die sterk inviel, ook nog een strafworp stopte, was de spirit er bij Hellas uit. De excellerende Meeuwisse zorgde met Obbens, Reijgersberg en Tamim voor de alleszeggende 24-33 eindstand. Doelpunten Hellas: Tom Visser (6), Wessel Coster (5), Ubbo Starrenburg (4), Jeffrey Zevenbergen (2), Ricardo Holman (2), Loek van Bergen, Joost Kulker, Semmy Boekee, Wessel de Groene en Daan Kulker.

Quintus: Frank Meeuwisse (8), Rens Reijgersberg (5), Geert Hinskens (5), Lex Dofferhoff (4), Karim Tamim (4), Luuk Obbens (4) en Alex Koop (3).

WEDSTRIJDRAPPORT:

Amusementswaarde (****) : Ondanks het uiteindelijke krachtsverschil was de tweestrijd het aankijken meer dan waard. Er zit altijd veel spanning op deze derby’s en dat vertaalt zich naar veel spectaculaire momenten. Het grote spektakel bleef uit, maar beide ploegen lieten prima handbal zien. Ook Hellas, dat in het begin van de tweede helft tot op twee doelpunten Quintus bedreigde. De Westlanders toverden door het hoge tempo een serie fraaie treffers tevoorschijn. Hellas bood prima tegenstand, maar Quintus is op dit moment gewoon een stuk verder met de ploeg.

Scheidsrechters (****): De arbiters Ferry van de Beek en Niels Egberts verdienden eigenlijk vier en een halve ster. Ze floten vrijwel foutloos. Een dikke 9. Dat is niet eenvoudig in een beladen derby. Ook toen de ploegen begin tweede helft dichtbij elkaar kwamen, zaten ze overal bovenop. Geen moment ontstonden er irritaties ondanks de uitsluitingen. Het leek allemaal zo relaxed bij het tweetal. Blijkbaar heeft de periode dat ze er tussenuit waren ontspannend gewerkt.

Beste spelers:  Bij Hellas was Wessel Coster onbetwist de beste man. Aanvallend sterk en verdedigend bikkelend. Bij Quintus verdiende cirkelloper Frank Meeuwisse de titel Man of the Match. Ongrijpbaar aan de cirkel met dank aan ploeggenoot Rens Reijgersberg die hem feilloos aanspeelde.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT /Peter Lotman

Even voorstellen....onze nieuwe scheidsrechterscoördinator!
MICHELLE FAVRE OP DREEF BIJ HELLAS TEGEN STERK VENLO