RICHARD RIJKENS AAN DE SLAG BIJ MANNEN HELLAS

Richard Rijkens gaat komend seizoen samen met Joris Witjens de mannen van Hellas trainen en coachen. Hij neemt de taken over van Björn Budding en Maura Visser die stoppen bij de Haagse eredivisionist. Rijkens en Witjens kennen elkaar goed uit de tijd dat zij samen in het eerste team van Hellas speelden.

Rijkens was eerder trainer/coach bij onder meer DIOS Den Hoorn, WHC/Hercules mannen en VELO vrouwen, bij de laatste twee clubs samen met Bart de Koning. ,,Ik vind training geven super leuk, dames of heren maakt niet uit. Ik heb ook de Rotterdamse selectie een aantal jaren gedaan. En heb mijn HT4 behaald. Mijn doel is altijd om iedere speler individueel beter te maken en de groep naar een hoger niveau te brengen. Dat betekent, dat ik zowel tactisch als technisch op detailniveau verbetering wil brengen”, aldus de oefenmeester.

Vanwege zijn werkzaamheden bij zijn eigen bedrijf BusinessBuilding, waar hij communicatietrainingen geeft door het hele land, kan Rijkens niet vier keer in de week training geven. Om die reden is de combinatie met Witjens en de rest van de staff een ideale mogelijkheid voor hem om toch zijn favoriete sport te beoefenen.

Rijkens over de mogelijkheden bij Hellas, dat het afgelopen seizoen prima presteerde met een tweede plaats in de eredivisie: ,,Het is jammer, dat er zoveel spelers zijn weggegaan of gestopt. De huidige selectie is uitgedund en het wordt dus een grote uitdaging voor komend seizoen. We zijn nog met andere spelers in gesprek, maar of die gaan aansluiten is nog afwachten.”

,,We zullen in elk geval opnieuw moeten gaan bouwen met jonge talenten erbij”, vervolgt Rijkens, ,,Ik kijk uit naar dat groepsproces en de samenwerking met Joris. Opnieuw schetsen en boetseren. Dat vind ik heel gaaf. We zullen met zijn allen de schouders eronder moeten zetten en vooral ook veel plezier gaan beleven. Over die aanpak hebben we al uitgebreid met elkaar gesproken”, vertelt teambuilder Rijkens.

AD SPORT/PETER LOTMAN

DREAMTEAM REGIOCLUBS EREDIVISIE DEN HAAG/WESTLAND