Samir en Bart zijn klaar voor het EK

Oud-Hellas spelers Samir Benghanem en Bart Ravensbergen zijn klaar voor EK handbal. Vanavond spelen zij de eerste wedstrijd. Deze week kwam er een artikel van Peter Lotman met Bart Ravensbergen online en een podcast met Samir Benghanem! Lees en luister je mee?

Oranje-keeper Ravensbergen klimt uit diep dal en is fit voor het EK: ‘Kreeg mijn voet niet eens meer omhoog’

AD Sport – Peter Lotman – Bart Ravensbergen (28) is na een zware rugblessure en een intensief revalidatietraject op tijd fit om het doel van Oranje op het EK Handbal te verdedigen. Vanaf donderdag wil de Voorschotenaar in Hongarije met zijn reddingen weer belangrijk zijn voor zijn land, al werd het herstel na zijn hernia een race tegen de klok. ,,Ik was bang dat mijn handbalcarrière definitief voorbij was.”

Niet alleen de technische staf van het Nederlands handbalteam zat lang in onzekerheid of de eerste keeper op het EK wel inzetbaar zou zijn. Ook Bart Ravensbergen zelf wist geruime tijd niet of hij wel op tijd fit zou zijn voor het toernooi in Hongarije. Door een operatie aan een hernia werd het voor de talentvolle keeper een race tegen de klok. Maar zoals in zijn hele handballoopbaan knokte de uit Voorschoten afkomstige Ravensbergen zich door alle narigheid heen.

,,In het begin van het seizoen schoot er iets in mijn rug. Dat leek niet zo erg, want dat had ik wel vaker”, vertelt Ravensbergen over zijn kwetsuur. ,,Maar daarna kreeg ik een flinke zenuwuitstraling in mijn been en kreeg ik mijn voet niet eens meer omhoog. Dat was voor de artsen het sein voor een operatie. Het was spannend hoe dat zou aflopen. Maar toen ik na de operatie wakker werd en weinig pijn voelde, was ik ervan overtuigd dat ik het EK kon halen.”

Wat volgde waren ruim drie maanden revalideren vol onzekerheid. ,,Soms twijfelde ik zelf ook”, zegt de ervaren doelverdediger, die bij het Duitse Nordhorn-Lingen speelt eerlijk. ,,Of ik op tijd fit zou zijn, maar ook of ik mijn oude vorm weer kon halen. In het begin was ik zelfs bang dat mijn handbalcarrière definitief voorbij was. Mede dankzij de intensieve medische begeleiding op Papendal en keihard werken is het herstel vlekkeloos verlopen. Het was zwaar, maar ik voel dat ik er sterker uit ben gekomen.”

Aan inzet en gedrevenheid heeft Ravensbergen overigens nooit gebrek gehad. Hij begon ooit in de jeugd bij HVV’70 Voorschoten en knokte zich via Hellas Den Haag, het Limburgse Bevo en Sélestat Alsace in Frankrijk naar de Duitse, hoog aangeschreven competitie. En Ravensbergen speelde inmiddels al meer dan zeventig interlands.

Het Nederlandse mannenteam heeft zich de laatste jaren onder bondscoach Erlingur Richardsson opgewerkt tot een handballand waarmee serieus rekening wordt gehouden. Twee jaar geleden was Oranje sinds 1961 eindelijk weer eens present op een groot toernooi. ,,En dat smaakte naar meer”, zegt Ravensbergen.

Bij Oranje werkt hij nauw samen met de inmiddels gestopte oud-doelman en huidige keeperstrainer Gerrie Eijlers. ,,Gerrie heeft zo’n enorme ervaring, daar maak ik graag gebruik van. Zijn schotanalyses en andere adviezen zijn zeer waardevol.”

Handbaldwerg

Over de kansen van Oranje op het EK in Hongarije is de doelman vol vertrouwen. ,,Wij zitten in een zware poule, maar willen toch bij de eerste twee komen en doorgaan naar de hoofdronde”, vertelt Ravensbergen. ,,We hebben ons van handbaldwerg met sterke prestaties in de kijker gespeeld bij de gevestigde landen. Die houden nu rekening met ons en vragen ons ook voor oefen-interlands. Dat zegt genoeg.”

,,Wij zijn nog steeds de underdog, maar moeten ons ook niet te klein maken. We zitten in een zware poule met Hongarije, IJsland en Portugal, maar als iedereen top is, kunnen we de hoofdronde halen. De tijd dat we ons alleen maar wilden kwalificeren voor het EK, is voorbij. We zijn als team sterk gegroeid en er zit trouwens nóg meer rek in. Dit is hét moment waarop we óók echt succes kunnen boeken.”

In poule B speelt Oranje donderdagavond tegen thuisland Hongarije. 16 januari is IJsland de tegenstander. De laatste groepswedstrijd is 18 januari tegen Portugal. Alle duels beginnen om 20.30 uur.

Radio HI: Perspraatje met Nederlands eerste keuze op de lijn én kantoorknaap Benghanem

De laatste van het drieluik ‘Perspraatjes’. Samir Benghanem van Aalsmeer voor de microfoon in Radio HI.

De lijnspeler van Oranje is sinds het EK in Trondheim niet meer weg te denken uit de nationale ploeg. Ploeterend op de cirkel en samen met Robin Schoenaker staat Benghanem in het hart van de Nederlandse defensie. “Ik zou wel een Hongaar op zijn rug willen leggen”, grapt Benghanem in de podcast.

Hij verkiest spelen voor Aalsmeer en werken in eigen land boven spelen in bijvoorbeeld de tweede Bundesliga. Benghanem: “Misschien ben ik een beetje chicken, hoor. Maar ik weet ook wat ik in Nederland heb.”

“Ik ben met Bert (Bouwer, red.) bij de club veel individueel bezig. Dan scheld ik hem wel eens uit op de training. Elke bal die ik gooi moet een doelpunt zijn. Daar blijft hij op hameren. Dat hoor ik elke training minimaal vijftien keer. Zo wordt ik gepusht elke keer het beste uit me te halen”, legt Benghanem uit. “Dan rol je er bij Oranje makkelijker in.”

Luister hier het hele interview

GEBROKEN POLS HELLASSPELER WESSEL COSTER
ZWARTE DAG VOOR DE REGIOPLOEGEN IN DE EREDIVISIE