TWAN KLOMPÉ VERHEUGT ZICH OP DUELS MET JONG ORANJE IN ISRAËL

In de nacht van vrijdag op zaterdag vliegt Jong Oranje (onder 18) naar Tel Aviv voor het EHF Championship. Twan Klompé van het Haagse Hellas is één van de geselecteerden in het team van bondscoach Freek Gielen. We praten met de 17-jarige hoekspeler over zijn uitverkiezing, zijn toekomst en de mogelijkheden bij zijn club in de eredivisie.

Het is hartverwarmend te horen hoe verguld Klompé is, dat hij deel uitmaakt van de Oranjeformatie. ,,Ik vind het een hele eer, dat ik geselecteerd ben voor Oranje. Het geeft mij een enorm trots gevoel om in een Oranjeshirt te mogen spelen. Je ziet sporters altijd op tv het Wilhelmus zingen. En dan sta je het zelf ineens te zingen. Dat vind ik heel bijzonder.”

Hij debuteerde destijds in Portugal. ,,Ik was toen best gespannen om daar mijn eerste echte interland te spelen. Gelukkig scoorde ik daar het eerste doelpunt van het team. Daardoor was de spanning er snel vanaf voor mij. Vanaf dat moment werd het voor mij alleen maar genieten”, vertelt de zoon van voormalig topkeeper Rick Klompé enthousiast.

MENTALE DRUK

Het is altijd lastig om met een sporter over zijn trainer/coach te praten. Maar Twan Klompé windt er geen doekjes om. ,,Ik vind het fijn om Freek Gielen als coach te hebben en met hem samen te werken. Hij kan mij op handbalgebied veel leren. Zijn trainingen zijn fel en serieus en daar houd ik van. Ook tijdens de reizen heb ik veel met Freek gesproken. Ik heb gemerkt, dat hij ook veel aandacht heeft voor de mentale druk die handballen op dit niveau met zich meebrengt. Dat is heel prettig om te ervaren.”

Het jeugdig talent van Hellas begint in september aan zijn eerste studiejaar Biomedische Wetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Dat is één van de redenen waarom Klompé voorlopig nog zijn huidige club Hellas trouw blijft.

,,De studie zal veel tijd kosten en daarom zal de combinatie tussen handbal en studie zwaar worden. Twee jaar geleden heb ik serieus nagedacht om naar de Handbal Academie te gaan. Maar ik heb dat niet gedaan, omdat ik graag mijn middelbare school thuis wilde afmaken”,  zegt hij verstandig. ,,Ik heb nu een studie gekozen waarvan het lijkt dat die veel tijd gaat kosten. Dan is combineren met het programma van de Handbal Academie niet te doen.”

NOG NIET KLAAR

Ook voelt de youngster zich op zijn gemak bij Hellas. ,,We hebben een heel leuke groep. Ik heb het naar mijn zin in het team en met de staf. Ik kan nog veel leren en ben zeker nog niet klaar in de eredivisie. Wij staan er dit jaar sterker voor en ik verwacht, dat we kans maken voor de top-5. Zelf wil ik nog belangrijker worden in het spel van Hellas. Pas als ik denk, dat ik helemaal klaar ben voor de BENE-League wil ik die stap maken”, aldus de sterke hoekspeler die in de belangstelling stond van een aantal clubs.

Hoe in Israël de kansen liggen voor Klompé en zijn teamgenoten valt moeilijk te voorspellen. ,,De wedstrijden tegen Griekenland en Tsjechië in de poule zullen zwaar zijn. Doordat de voorbereiding vanwege corona korter was dan normaal hebben we minder interlands kunnen spelen. We hebben ook nog nooit tegen die landen gespeeld en hebben in onze voorbereiding alleen maar tegen A-landen geoefend. Het is dus afwachten hoe de tegenstand van deze landen zal zijn. Wij gaan er natuurlijk heen om het toernooi te winnen en ik denk dat het ook echt kan lukken.”

7 augustus speelt Oranje tegen Griekenland en 10 augustus tegen Tsjechië. De top-2 van elke groep plaatst zich voor de halve finale op 12 augustus.

Naast Twan Klompé zijn uit deze regio ook geselecteerd: Thimo Axt en Evan de Lange (beiden in het nieuwe seizoen Volendam) en Olav Scholtes (Aalsmeer), die vorig seizoen alle drie nog voor Quintus uitkwamen.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Zondag 28 augustus - Wil Budding Sponsorloop