UBBO STARRENBURG: ‘IEDEREEN WAS AANGESLAGEN DOOR VERTREK FERNANDO’

Voor Ubbo Starrenburg, de linkshandige opbouwspeler van Hellas, kwam de stop vanwege het coronavirus niet eens zo slecht uit.

“Vanwege mijn achillespeesblessure, die ik tegen het einde van het seizoen heb opgelopen, kon ik niet meer handballen. Het rennen ging niet meer, dus even rust was wel prettig. Ik ben nu weer rustig aan het opbouwen. De afgelopen twee weken ben ik weer begonnen met hardlopen. Verder heb ik een paar gewichten in mijn tuin liggen waar ik oefeningen mee doe. Zo probeer ik de coronakilo’s te lijf te gaan en fit te blijven.”

Toch is zo’n handballoze periode ook voor de Hagenaar wennen. “Ik mis mijn teamgenoten heel erg en het handballen zelf ook. Van week in week uit vijf avonden per week bezig zijn met handbal naar ineens helemaal niks. Dat is erg apart om te ervaren en flink wennen. Al ben ik nog wel druk met allerlei andere werkzaamheden.”

Starrenburg is algemeen directeur bij Easier Dental Care. Een bedrijf dat hij samen met vader Arjan runt. “Wij zijn actief in de gezondheidszorg en dan tandartspraktijken om precies te zijn. We hebben een flinke klap in onze omzet gehad, maar de afgelopen periode zijn we druk bezig geweest om ons online platform uit te breiden. We hebben dus niet stil gezeten, maar de tijd nuttig besteed.”

Sterkhouder

De 28-jarige sterkhouder van Hellas kijkt met plezier terug op het afgelopen seizoen. “Maar wel een seizoen dat uitging als een nachtkaars. Met een geringe opbouwrij en vier basisspelers die vertrokken waren, hebben we toch weer een mooi team opgebouwd. Daarmee hebben we leuke wedstrijden gespeeld en hebben boven in de eredivisie meegedraaid. Ik ben vooral tevreden over hoe de aanpak van de club en van trainer Fernando Nunes is geweest. We hadden een sterke eerste seizoenshelft en een wat mindere tweede. Maar al met al een geslaagd seizoen.”

Net als voor iedereen kwam ook voor de altijd bekeken spelende opbouwer het vertrek van de coach als een donderslag bij heldere hemel. “Hij heeft dit vanwege de coronacrisis persoonlijk bij ons aangekondigd via Zoom. Iedereen was hierdoor toch wel behoorlijk aangeslagen. Het plan wat er ligt voor de herenselectie blijft echter ongewijzigd. Een trainer is meestal maar een passant. Maar wij houden er nog steeds een naar gevoel aan over. Fernando was niet alleen een verfrissende trainer die wij als groep nodig hadden, maar ook een fantastisch mens. Iemand die ik zeker na het handballen nog zal blijven spreken.”

Profielschets

Hellas is inmiddels druk bezig een waardige vervanger te vinden. “Iemand die ons als groep weer verder kan brengen. Er wordt een profielschets opgesteld en een lijstje met kandidaten. Wij als spelersraad, waarvan ik ook deel uitmaak, kunnen daar dan onze mening over geven. Het is goed dat dit al snel gebeurt, zodat we tijdig duidelijkheid hebben voor het nieuwe seizoen. Naast Rob Goudriaan en Troy Oranje gaan er geen andere jongens weg. Hopelijk kunnen wij nog wat talenten aantrekken voor uitbreiding van de selectie. We hebben bij Hellas de faciliteiten, de knowhow en een groep om nog vele jaren vooruit te kunnen.”

Ubbo Starrenburg denkt zelf ook zeker nog niet aan stoppen. “Ik heb afgelopen december gezegd, dat ik nog een seizoen doorga en dat ik eind dit jaar wil kijken voor het seizoen daarna. Aan die belofte houd ik me dus. Wel moet ik zorgen, dat ik fit blijf en dat alles te combineren is met mijn werk. In tegenstelling tot de grote clubs verdienen wij niks met handballen. Wij doen het puur uit plezier en passie. En dat doe ik graag bij de mooiste club van Nederland!”

DOOR: PETER LOTMAN

Hellas gaat weer trainen! Informatie - Jeugd t/m 12 jaar