VERSCHIL IN PRESTATIEDRANG

HELLAS-PRESES:  DEZE BREUK WAS ONVERMIJDELIJK

Den Haag – Het Haagse Hellas staat bekend als een keurige en sociale vereniging. Daarom was er in handbalkringen nogal wat verontwaardiging over het ontslag van trainer Erik van der Wel tijdens de Kerstdagen. Niet chic en ongevoelig waren de reacties. Een reconstructie met de twee hoofdrolspelers: voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg en coach Van der Wel.

De Haagse oefenmeester kreeg de maandagmiddag voor de Kerst te horen, dat Hellas niet langer van zijn diensten gebruik wilde maken. Van der Wel: ,,Ik heb dus heel slechte feestdagen gehad., dat zal duidelijk zijn. Het was voor mij een grote schok. Ik had er totaal geen rekening mee gehouden. Er is altijd wel eens wat in een groep of tussen de trainer en het team. Maar dit, nee, ik ben er totaal door overvallen.”

Voorzitter Van Zanen realiseert zich dat het moment niet bepaald gelukkig was. ,,Maar het kon niet anders. Het tijdstip heeft simpelweg te maken met de korte stop rond oud en nieuw. De speelsters hebben de laatste drie wedstrijden op hun tandvlees gelopen, zowel qua bezetting als voor hun gevoel. Zij hebben aangegeven dat ze zo niet door wilden. De competitie gaat begin januari weer vol van start. De kerstperiode leek ons een geschikt moment voor een ’rustige’ overgang.”

Uit een bijeenkomst met de spelersraad en het bestuur bleek dat een deel van de groep geen vertrouwen meer had in de trainer. ,,Ik was daar niet bij en wist ook niet van die bijeenkomst af,” aldus Van der Wel. ,,Dat is vreemd, want we hadden destijds afspraken gemaakt hoe we met elkaar zouden omgaan. Alles zou eerst binnen de selectie, spelersraad en begeleiding besproken worden. Er was nu helemaal geen reden voor een gesprek.”

,,De signalen waren duidelijk,” vindt preses Van Zanen. ,,Het  verschil van inzicht tussen de selectie en Erik over zijn aanpak was te groot. De groep vond dat er onvoldoende grond was voor een verdere vruchtbare samenwerking. Er waren wat zaken gebeurd en als de spanning te groot wordt, moeten wij als verantwoordelijk bestuur ingrijpen. In het belang van de club.”

Van der Wel: ,,Rond de wedstrijd tegen E&O zijn er inderdaad wat strubbelingen geweest. Verschil van inzicht tussen mij en speelsters en tussen assistent Fred Michielsen en mijzelf. Maar dat is uitgepraat. De wedstrijden daarna tegen Venlo en Aalsmeer was er niets aan de hand. Ik had een andere voorstelling over de samenwerking met Michielsen toen hij begin dit seizoen bij Hellas is binnengehaald. De wens was om meer ruimte aan Fred te geven. Na een paar gesprekken heb ik dat ook gedaan.”

Van der Wel heeft veel betekend voor de Haagse topclub. Hij is om die reden benoemd tot Lid van Verdienste en Koninklijk onderscheiden. Van Zanen: ,,Daarom is het zo jammer dat het is stuk gelopen. We hopen dat hij de B-meiden blijft trainen. Als opleider van jeugd is er geen betere te vinden.”

Van der Wel: ,,Die meiden laat ik voorlopig niet in de steek. Maar ik stop verder met al mijn andere taken bij Hellas. Doe niks meer voor de selectie. Geen videoanalyses, geen coaching van het tweede en geen extra trainingen. Ik ben teruggekomen bij Hellas om prijzen te winnen, om kampioen te worden. Daar ben ik heel gedreven in.  Maar ik heb gemerkt, dat er misschien twee speelsters zijn die daar ook alles voor over hebben. De rest vindt het wel best zo. Dat verschil in prestatiedrang is de belangrijkste reden dat het mis is gegaan.”

MICHIELSEN OP DE BANK TEGEN VOC

Hellas heeft assistent trainer Fred Michielsen tot aan het einde van het seizoen aangesteld als hoofdcoach. Zaterdag (20.30 uur, Laan van Poot) zit Michielsen al op de bank tegen titelkandidaat Succes/VOC. De 45-jarige Michielsen, afkomstig uit Brdea, was eerder oefenmeester van Internos in EttenLeur en Venus/Nieuwegein voordat hij begin dit seizoen co-trainer werd van Erik van der Wel. Hij is tevens trainer aan de Handbal Academie en van de afdelingsselectie Brabant. Dochter Celine Michielsen maakt deel uit van de Hellasselectie.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

DCJ krijgt materiaal van Vrienden van Hellas!
Van de voorzitter - 4 januari 2013