Vrouwen Hellas dromen na titel van nieuwe gloriejaren: ‘Nog een lange weg’

De vrouwen van Hellas hebben de weg omhoog weer gevonden. Dankzij de overwinning (26-17) op Gemini Zoetermeer pakte het team van coach Daan de Koning de titel in de hoofdklasse. Na een aantal jaren in de krochten van het handbal en diverse degraties, gloort er weer hoop voor het Haagse vrouwenhandbal.

PETER LOTMAN

Hellas werd in het verleden in totaal acht keer landskampioen, het won vijf keer de beker en drie keer de Super Cup. De inmiddels overleden Jan Alma was de grondlegger van al die successen. Maar ook Nico Stet, de huidige coach van de vrouwen van het Wateringse VELO, zorgde voor onvergetelijke momenten in de rijke geschiedenis van de club.

Stet haalde in 2002 de landstitel terug naar Den Haag en opnieuw werd ook de beker een prooi van Hellas. Hij kneedde een sterrenteam met een mix van jeugdig talent en ervaren spelers. De ploeg was zelfs hofleverancier van Oranje en in de Europa Cup maakte Hellas met oogstrelend spel furore. ,,We wonnen eigenlijk alles”, zegt Stet. ,,Een ijzersterk team, waarin alles klopte. Ik heb die periode als hét ultieme moment in mijn carrière beleefd.”

Exodus

Hellas moest een grote tol betalen voor de successen. Een exodus van de talenten was het gevolg. Veel toppers vertrokken naar Denemarken, Duitsland en Spanje. De belangstelling van buitenlandse clubs voor de Haagse sterren was groot. Er bleef nauwelijks een volwaardig team over. Voor de spelers was het geweldig, maar in één klap was Hellas de toppers kwijt.

Gouden periode

Met weemoed denkt men in Den Haag aan die gouden periode terug. Een fase in het bestaan van de topclub die niet snel zou terugkeren. Het eens zo roemruchte Hellas moest de ene na de andere degradatie incasseren. De glorietijden waren definitief voorbij.

Totdat dit seizoen de zon aan de Laan van Poot weer ging schijnen. Onder leiding van de nieuwe coach Daan de Koning (36) is Hellas begonnen aan een opmars die moet leiden tot een succesperiode als voorheen.

De Koning was zelf actief handballer bij Helius, Hellas, waarmee hij destijds nog EHF-cup speelde, en WHC/Hercules. Zijn filosofie? ‘Presteren op korte termijn is belangrijk, maar bouwen aan een bredere basis voor de toekomst is nóg belangrijker.’

De ambitieuze oefenmeester lijkt er inmiddels in korte tijd in geslaagd de vrouwen van Hellas naar een hoger plan te stuwen.

,,Maar we zijn er natuurlijk nog lang niet”, zegt De Koning. ,,Terugkeren naar de top is nog een lange weg. Er zit zeker voldoende potentie in dit team. Een goede balans van talenten en ervaren spelers. We zijn, met slechts één verliespartij, met overmacht kampioen geworden. Ik verwacht dan ook dat we in de tweede divisie kunnen meedoen. Dit is het begin van de weg omhoog. Een niveau waar Hellas thuishoort.”

VROUWEN HELLAS MET GLANS KAMPIOEN
ONDANKS GROOT KRACHTSVERSCHIL KAN DERBY HELLAS-EHC TÓCH BOEIEN